Daniels boxningsblogg

En svensk blogg om internationell boxning

Boxning och jag - a love story

Kategori: Krönikor

Jag minns var jag var någonstans när Sverige slog Rumänien och gick vidare till semifinal i fotbolls-VM 1994. Jag minns också var jag var när jag fick reda på att statsminister Palme blivit mördad och att två flygplan köra in i World Trade Center. Man brukar ju minnas var man befann sig när stora och viktiga händelser inträffar.

Mitt boxningsintresse har givetvis inte på något sätt samma digintet som händelserna ovan, men jag minns exakt var det uppstod. Mitt intresse för boxning uppstod i farsans knä under några sommarmorgnar i augusti 1984. Därifrån följde jag nämligen eftersändningarna av boxningen från OS i Los Angeles. Jag var sex år och det skapade ett intresse för idrott i allmänhet, och boxning i synnerhet, som håller i sig än idag.

Intresset för boxning var så stort att jag en vacker dag gick morsan och berättade om mina framtidsplaner. Så stolt, kaxig och självsäker som bara en sjuåring kan vara, deklarerade jag högtidligt:

-Nu vet jag vad jag ska blir när jag bli stor. Jag ska bli proffsboxare.

Men morsan lät sig inte imponeras av mina framtidsplaner.

-Nähäddu, konstaterade hon, det ska du inte det.

Och så blev det med det. Inte. För jag var sju år och kunde inte bestämma själv.

Så min egen boxningskarriär var över innan den ens hade börjat, och det är inget jag sörjer idag. Men intresset för att följa sporten har hållit i sig.

Det blev dock några års träning i BK Stöten i Falun på gymnasiet (tack för den tiden, Krister och Örjan Segerberg!), så lite sne har näsan ändå hunnit bli. Men bara lite. Och är det något fel huvudet på var det det även innan boxningen. På senae år har jag tränat lite då och då i Uppsala, samt hunnit några träningar på anrika Linnea i Stockholm, men några matcher har det inte blivit. Inte hittills. För tanken på att någon gång gå en boxningsmatch är inte helt avskriven. Kanske ett bra 40-årskrisprojekt..?

Men bloggen är ett mer långsiktigt projekt och målsättningen med den är att bidra till öka intresset för boxning i Sverige. En sport som inte tilldrar sig någon större intresse i landet idag. Dels beroende på att det saknat svenska storboxare på senare år, men antagligen också beroende på att sporten på sistone hamnat i skuggan av MMA. En sport som lockar till sig en allt större andel av de kampsportsintresserade. Inte bara i Sverige, utan även globalt.

Jag har även följt MMA till och från genom åren, främst Pride FC i börkan på 2000-talet. Även det sporten har sin charm, så jag menar inte att man ska följa boxning istället för MMA. Min uppfattning är att fler borde följa både MMA och boxning.

För när boxning är dålig så kan den var riktigt dålig, men när den är bra så är det en otroligt intressant och intensiv sport att följa. Tittar man på vilka matcher som utspelat den senaste tiden och vilka som kan tänkas bli av i den närmaste framtiden, finns det all anledning att börja intresserade sig för boxning just exakt nu.

Bloggen är helt ideell och syftet med den är enkelt: Att slå ett slag (höhö!) för the noble art of selfe defence. för det finns alldeles för mycket bra fighting där för att missas av dem som bara följer MMA. Men i all ödmjukhet: Det är inget jag kan åstadkomma på egen hand. 

Jag är alltså oerhört glad och tacksam för alla som vill följa, dela och kommentera bloggen, om ni gillar den och vill slå ett litet slag för boxningsintresset i Sverige. Man får slå det slag man kan och den här bloggen får bli mitt lilla slag för boxningen.

Så: Ladies and gentlemen, from Uppsala, Sweden, let's get ready to...

 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2017-04-06 | 22:29:18

    Bra initiativ Daniel, jag ska med glädje följa din boxningsblogg!

    Svar: Stort tack för det! Det gläder mig att höra.
    Daniel

Kommentera inlägget här: